«Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟ
ΘΕΑΤΡΟ»
Όταν μιλάμε για Μουσική στο Θέατρο αυτό που έρχεται
πρώτο στο μυαλό (των ηθοποιών κυρίως), είναι το τραγούδι. Πολλοί νομίζουν οτι η
μόνη τους ανάγκη σε σχέση πάντα με την Μουσική στο Θέατρο είναι να μάθουν
«τεχνικές και κόλπα» για να μπορέσουν να
τραγουδήσουν «σωστά». Αποτέλεσμα είναι να «γυμνάζουν» την φωνή τους με
δασκάλους τραγουδιού για να αποκτήσουν μια τεχνική που θα τους επιτρέψει να
τραγουδήσουν «σωστά» στη σκηνή.
Φυσικά απο εδώ αρχίζουν
όλα, όμως είναι μόνο η αρχή! Η Μουσική στο Θέατρο διηγείται με τον δικό της
τρόπο την παράσταση χρησιμοποιώντας όλα τα «μέσα» που διαθέτει: Ρυθμός, αρμονία, μελωδία. Δημιουργεί
μαγικούς χρωματισμούς, φωτίζει την παράσταση με έναν μοναδικό τρόπο.
Ας δούμε όμως πως αυτά τα μέσα μπορούν να
γίνουν εργαλεία για να βοηθήσουν τον ηθοποιό:
1Ρυθμός: Αν ακούσει κανείς
προσεκτικά την μουσική μιας παράστασης θα διαπιστώσει οτι αυτή δίνει μια
ιδιαίτερη κίνηση στην παράσταση και πολλές φορές αυτή η κίνηση παίζει
καθοριστικό ρόλο στην ερμηνεία των ηθοποιών και εν τέλει στην επιτυχία της
παράστασης.
Στο σεμινάριο θα δούμε
την σχέση Ρυθμός - Λόγος
2
Αρμονία: Η μουσική κινείται
σε δύο βασικούς άξονες, τον οριζόντιο που είναι η Μελωδία και έναν κάθετο που
είναι η Αρμονία που θα πει συγχορδίες.
Αυτός ο άξονας δημιουργεί χρωματισμούς
και περιγράφει συναισθήματα, σε αυτόν τον άξονα επάνω «ταξιδεύει» η
μελωδία. Αυτός ο άξονας συνοδεύει τα τραγούδια.
Στο σεμινάριο θα δούμε
ποιά πρέπει να είναι η σχέση του ηθοποιού με την Αρμονία. Θα ανακαλύψουμε μια
ακόμα αίσθηση, την ακοή και θα την χρεισιμοποιήσουμε προκειμένου με αυτήν να
μπορέσουμε να καταλάβουμε το νόημα του
λόγου.
3 Μελωδία: Κανείς ακόμα δεν ανακάλυψε γιατί μιά μελωδική γραμμή αρέσει περισσότερο
απο κάποια άλλη. Η μελωδία στη μουσική στο θέατρο (όταν χρειάζεται) συνήθως
είναι ένα δυνατό εκφραστικό μέσο. Η Μελωδία, που σ’αυτήν μπορεί κανείς να
κατατάξει και το τραγούδι, απαιτεί όχι μόνο τεχνική αλλά κυρίως ταλέντο. Την
τεχνική μπορούμε πάντα να την κατακτήσουμε, το ταλέντο όμως; Πρέπει να το
ψάξουμε βαθιά μέσα μας, να το ανακαλύψουμε.
Στο σεμινάριο θα
μιλήσουμε με όλες μας τις αισθήσεις για
την Τέχνη της ερμηνείας.
Έρχομαι λοιπόν και στο τραγούδι. Το τραγούδι είναι μοναδικό στην Τέχνη. Πρέπει να μπορεί μέσα σε
δύο ή τρία λεπτά να μας πεί μια ιστορία που ένας συγγραφέας θα χρειαζόταν εκατό
σελίδες για να την γράψει. Δεν αρκεί να μπορεί να τραγουδά κανείς, πρέπει να
μπορεί και να ερμηνεύει. Κυρίως να ερμηνεύει! Σε αυτό το κεφάλαιο θα δούμε και διάφορους
τρόπους που θα μας βοηθήσουν να βρούμε με διαφορετικό κάθε φορά τρόπο την φωνή μας.
Ένα ακόμα σπουδαίο
κεφάλαιο για την κατανόηση της Μουσικής στο Θέατρο είναι η ίδια η Ιστορία της Μουσικής στο Θέατρο. Απο
τις πρωτόγονες Τελετουργίες, στην Αρχαία τραγωδία, Στο Θέατρο του Σαίξπηρ, το
Γαλλικό Θέατρο, στην Όπερα, μέχρι το θέατρο του παραλόγου και μέχρι σήμερα
έχουμε λαμπρά μουσικά παραδείγματα που θα μας κάνουν να δούμε την Μουσική στο
Θέατρο με μιά άλλη ματιά.
Μέρος της Μουσικής στο
Θέατρο είναι ο Ήχος, οι παύσεις
και τα ηχητικά εφέ. Αξίζει να
μιλήσουμε και για τον ρόλο τους στη Μουσική στο Θέατρο.
Στο σεμινάριο θα κάνουμε
μια σύντομη αναδρομή με παραδείγματα σ’αυτόν τον μαγικό κόσμο της Μουσικής.
Με το σεμινάριο αυτό,
στόχος μου είναι να σας μυήσω στον κόσμο των ήχων του Θεάτρου. Να σας βοηθήσω
να ανακαλύψουμε έναν άλλο τρόπο-δρόμο που οδηγεί στην μαγεία του Θεάτρου.
Προσοχή, σε αυτό το σεμινάριο δεν θα μάθεις να τραγουδάς,
θα μάθεις να σκέφτεσαι πώς πρέπει να τραγουδήσεις στο Θέατρο!
Πάρις Παρασχόπουλος
ΠΟΤΕ:
Σάββατο 30/3 17.00-21.00
Κυριακή 31/3 15.00-19.00
ΠΟΥ:
εργαστήρι θεάτρου ΟΜΝΙΑ
Αμύντα 7
Τ.Κ. 54631 ΘΕΣ/ΝΙΚΗ
Τηλέφωνο: 6997 165761
Ελεονώρα Αϊβαζίδου
ΚΟΣΤΟΣ:
50
ευρώ
Βιογραφικό
Ο Πάρις Παρασχόπουλος (Συνθέτης-Μουσικός παραγωγός) γεννήθηκε
στη Μεσολακκιά Σερρών, μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Το 1976 πηγαίνει στο Παρίσι
για να σπουδάσει Μουσική, επιστρέφει στην Ελλάδα το 1987, έμεινε τρία χρόνια
στην Αθήνα και μετά επέστρεψε στην Θεσσαλονίκη όπου ζει και εργάζεται μέχρι
σήμερα στο πολιτιστικό ραδιόφωνο 9.58 της ΕΡΤ3. Μέχρι σήμερα έκανε πολλές
εκπομπές στην Τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. Σημαντικές είναι με τον καθηγητή και
συνγραφέα Δ. Ν. Μαρωνίτη, με τον
δημοσιογράφο και συνγραφεα Ηλία Κουτσούκο, όπως και την Οπερα στην ΕΡΤ3 (η πρώτη εκπομπή όπερας στην
Ελληνική τηλεόραση,) κλπ. Στο πολιτιστικό ραδιόφωνο έχει την ιστορική εκπομπή dacapo απο το 1997 μέχρι σήμερα .
ΜΟΥΣΙΚΗ
Απο το 1979 και μετα
παίζει μουσική σε συναυλίες και σε κλάμπ σε όλη την Ευρώπη με δικά του έργα και
με έργα άλλων συνθετών.
Έγραψε Μουσική :
Ορχηστρική μουσική για
μικρά και μεγάλα σύνολα (περισσότερα απο 40 έργα)
Εγραψε 80 και πλέον
τραγούδια, μουσικη για το Θέατρο (Πάνω απο 60 θεατρικά έργα) για τον
κινηματογράφο και την Τηλεόραση (40 περίπου έργα)
για παραστάσεις
χορού (15 έργα)
Πολλά απο αυτά ανέβηκαν
σε μεγάλες μουσικές και θεατρικές σκηνές: Παρίσι institut du monde arabe,
Centre George Pompidou, Ecole Normal de Musique de Paris κλπ,Στην Ελλάδα στο
Μεγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Θέατρο Επιδαυρου, στις σκηνές του Κρατικού
Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας κλπ,επίσης συμμετείχε σε μεγάλα φεστιβάλ όπως το
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Κυκλοφόρησε 8 Δίσκους και
συμμετείχε σε 2 ομαδικούς.
1 Η καταγωγή της νύχτας
σε ποίηση Χρήστου Μπράβου, τραγουδι Ολγα Αθανασιάδου
2 Παραμύθια με πολύχρομες
νότες, αφηγητης Φιλαρέτη Κομνηνού
3 ΧΝΑΡΙΑ σε ποίηση Αντρέα
Παγουλάτου, τραγούδι Δημήτρης Νικολούδης
4 Πανσέληνο βλέμμα σε ποιηση
Σταύρου Ζαφειρίου, τραγούδι Δημήτρης Νικολούδης, Λίνα Παλερά
5 ΟΕρωτόκριτος του Βασίλη
Ρώτα,τραγουδουν: Νίκος Παπάζογλου, Σωκράτης Μάλαμας, Σταύρος Ζιώγας, Αγγελική
Λεμονή, Ολγα Αθανασιάδου.
6 Amphipolis suite for saxorhone and piano ερμηνευουν Duo Hermes Γιώργος Λυγερίδης σαξόφωνο, Ευτυχία Βενιωτά πιάνο
7 ΗΟΜΟ suites ‘’Η Ατροπος των
ημερων’’ για βιμπράφωνο και σαξόφωνο Βιμπράφωνο Μαργαρίτα Κουρτπαρασίδου,
Σαξόφωνα Θεόφιλος Σωτηριάδης
‘’Εξορία’’ για Σαξόφωνα
και ορχήστρα Σαξόφωνα Θεόφιλος
Σωτηριάδης
8 ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΑ-ΑΘΗΝΑ (Καβάφης-Παλαμάς)
για ορχήστρα
Ομαδικοι ‘’Συντέλεια και
Ραδιοσυνθέσεις,
Το περιοδικό Μετρονόμος
στο αφιέρωμα για τον Νίκο Παπάζογλου κυκλοφόρησε με ένθετο ένα τραγούδι του
Παρι Παρασχόπουλου με τον Νικο
Παπάζογλου: το τραγούδι του Ερωτόκριτου
Θα κυκλοφορήσει σε λίγο
καιρό (μεχρι το τέλος του 2018) απο τις εκδοσεις Μετρονόμος ενα άλμπουμ με
τίτλο ΕΓΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ τα τραγούδια των φυλακισμένων γυναικών. Πρόκειται
για τραγούδια που έγραψαν φυλακισμένες γυναίκες στις φυλακές Διαβατών Θεσσαλονίκης
(Τα ποιήματα γράφτηκαν στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος του συλλόγου
ΕΛΛΗΝΙΟΝ απο το 2010 μέχρι σήμερα) Τραγουδά ο Αντρέας Καρακότας, η Μαρία
Καργαδούρη, ο Σάκης Βαρβέρης και ο Παρις Παρασχόπουλος
Για τον Πάρι Παρασχόπουλο
γράφτηκαν κριτικές και άρθρα απο μεγάλες εφημερίδες στην Ελλάδα και στο
εξωτερικό. Πληροφορίες θα βρείτε στην Εγκυκλοπαίδεια της Ελληνικής Μουσικής,
στο βιβλίο 60 χρόνια ΚΘΒΕ, και στο λεξικο των Ελλήνων Στνθετλων καθώς επίσης
και στον οδηγό της Ελληνικής Δισκογραφίας. Υπάρχουν και αρκετές σελίδες στο
διαδικτυο.
Ο Πάρις Παρασχόπουλος
εχει βραβευτεί πολλές φορές για το έργο
του
Συνοπτικά αναφέρω τις
τιμητικές πλακέτες, απο τον δήμο Δεσκάτης Γρεβενών,από τον δήμο Τρικαίων,
βραβειο απο το δήμο Αμφίπολης για το σύνολο του έργου του, έπαινος απο την
πανελλήνια εταιρεία Νόσου Αλτσχάιμερ και βραβείο απο την ΕΣΗΕΜΘ (Ενωση
Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας Θράκης)με την τιμητική διάκρηση του
Επίμονου Θεσσαλονικιού.
Πάρις Παρασχόπουλος
Τηλ. 6943400965
Fb Paris Paraschopoulos
No comments:
Post a Comment